„Svi smo na istom putu, i na njemu se pomaže slabijima da jačaju, a jakim da se usavršavaju“ Maria Montessori, Schule des Kindes
UVOD : 1
CILJ i ZADAĆE PROGAMA.. 2
Pripremanje hrane ––. 3
Podučavanje djece o namirnicama: 3
Organizacija –. 3
Materijalni uvjeti 4
Praćenje i čuvanje zdravlja djeteta –. 5
SKRB ZA ZDRAVLJE I TJELESNI RAZVOJ. 5
ODGOJNO – OBRAZOVNI RAD.. 6
Teme vezane za tromjesečna razdoblja. 6
Stručno usavršavanje djelatnika. 8
Suradnja: 8
Program: Razvoj i pripremanje namirnica – put do radnih navika, zdravlja i ljepote. Heraklit: Hrana neka ti bude lijek, a lijek neka bude tvoja hrana
UVOD :
Sve više se u društvu naglašava važnost prehrane u dječjoj dobi kao ključ pravilnog psihičkog i fizičkog razdoblja. Trudnice i majke se potiču jesti zdravu, raznoliku hranu da bi se dijete priviklo na različite ukuse, mirise, te da bi poslije nastavilo konzumirati zdravu namirnice i to na pravilan način. Promjene koje se događaju vezane su za poremećaje ishrane kao pretilost ili anoreksija vezane za promjene u obitelji, kao što su nezaposlenost roditelja, prezaposlenost ili zaposlenost obaju roditelji . Već zanemarivanje dojenja djeteta, prelazak na «umjetno mlijeko“, hranu za dojenče ne djeluje poticajno za konzumiranje svježe i kuhane hrane. Djeca i roditelji imaju sve rjeđe zajedničke obroke, te pri tome nestaju važni elementi obiteljskog života kao blagovanje, razgovori za ručkom. Hrana je često jednolična i sve manje se viđa na tim stolovima sezonskih i lokalnih namirnica, sve manje se konzumira kuhane hrane u kući, sve manje je socijalizacijskih procesa vezanih za hranu. Nedostatak vremena za nabavu i pripremanje hrane i zajedničko konzumiranje ne djeluje poticajno na psiho-fizički razvoj djeteta. Konzumiranje jednolične hrane (koja je često po izboru djece) konzervirane hrane ili kašaste hrane djeluje da se osjetila (za miris, ukus, opip) ne razvijaju. To stvara loše navike vezane za namirnice, usporava se razvoj jezika pa sve do razvoja emocionalnosti, intersubjektivnosti. Mnoga djeca s poteškoćama već od samog početka ne žele žvakati ili samostalno konzumirati hranu. Vezani su za hranu (okus) koju su dobivali preko boce tj. tekuću ili kašastu hranu. Jedan od razloga odbijanja nove hrane je upravo njihovo neiskustvo, nedostatak iskustva okusa te hrane kojeg bi dobili, da su npr. konzumirali majčino mlijeko, tj. da majka priprema tu hranu i da je ona sama konzumira u zajedničkim obrocima. Upravo ovaj program ima važni zadatak da se objasni roditeljima koliko ishrana, vrsta namirnica i način konzumiranja imaju važnu ulogu u pravilnom i harmoničnom psiho-fizičkom razvoju svakog djeteta.
CILJ PROGAMA
Glavni ciljevi:
-Poticanje socijalne i komunikacijske kompetencije
– uočavanje različitih običaja i tradicije vezano za zdravu hranu
-povezivanje proslave vjerskih blagdana s pravilnom ishranom
-poticanje timskog rada u spremanju hrane
-poticanje blagovanja kao osnovnog oblika komunikacije
– poticanje posluživanja kao važnog oblika komunikacije
– poticanje interakcije između djece i odgojitelja preko pripremanja i konzumiranja hrane
– preko pripremanja i konzumiranje hrane proširivati emocije kao zadovoljstvo, sreća zbog zajedničkog druženja, poticanje osjećaja uspjeha, pozitivnog stava o sebi
- upoznati djecu s neobrađenim i svježim namirnicama
- stvaranja navika pripremanja hrane
- poticanje razvoja spoznaja između zdrave prehrane i zdravlja djece
- izgrađivanje navika konzumiranje lokalnih i sezonskih namirnica
- Osvijestiti važnost ovih iskustva upravo u ovom njihovom razdoblju života
- poticanje socijalne kompetencije preko zajedničke pripreme i uživanja (konzumiranja) namirnica
–poticanje aktivnosti brige i njege nekoga/nečega
-poticanje procesa samo-oblikovanja
Tjelesni i psihomotorni razvoj – razvoj motorike
Poticanje motoričkih aktivnosti kao sađenje, sijanje, okopavanje, zalijevanje presađivanje
Kroz fizičke aktivnosti djeca vježbaju «mišićno pamćenje» i izgrađuju važne pojmove-procese sazrijevanja kao i senzo-motoričkih aktivnosti
-susret sa stvarnošću i važnost posljedice aktivnosti
–
namirnica, kao sjemenki, klica, biljki: peršin, crveni luk, rotkvice, začini,
njega biljki – okopavanje, zalijevanje, presađivanje
branje biljki –
pripremanje (biljki) namirnica za korištenje- kuhana, pečena, smrznuta i svježa hrana Pripremanje hrane ––
Razlike između svježih i kuhanih namirnica –
Pripreme svježe – pranje, rezanje, guljenje, oblikovanje
razvoj motorike
poticanje razvoja osjetila opipa, ukusa i mirisa
Zadaća: pripremanje biljki kao namirnica
– konzumiranje namirnica
poticanje konzumiranje lokalnih namirnica i začina
3. Razvoj spoznaje
– upoznavanje djece o namirnicama preko poticanja razvoja osjetila za miris, okus, taktilni i znanja o namirnicama
– Zdrave namirnica
– Namirnice koja može izazivati alergije
– poticanje spoznaje i važnost pojedinih namirnica
.
Organizacija rada –
1. Ovaj programa se prožima kroz sve obroke u vrtiću
2. Kroz specifične pedagoški usmjerene aktivnosti vezane za njegu i zdravlje djece
Trajanje programa: Napravljen je godišnji plan. On se sastoji od dnevnih, tjednih i mjesečnih priprema vezanih za:
- obroke u vrtiću,
- za brigu i njegu zdravlja djece
- za pedagoške aktivnosti i to da se dijete upoznaje s lokalnom i sezonskom hranom
– s različitim namirnicama iz čitavog svijeta kao poticanju inter-kulturalnog odgoja
– poticanje estetskog (spoznaje) odgoja preko poticanja razvoja osjetila opipa, okusa i mirisa
Dnevne i tjedne aktivnosti – prati se jelovnik te se dnevno obrađuju pojedine namirnice koje stoje na jelovniku počevši od doručka pa do užine u desetosatnom programu. U petosatnom programu prate se dva obroka, tj. dvije užine, kod kojih je jedna s kuhanom hranom.
Mjesečne aktivnosti: Program prati promjene u godišnjim dobima kao i broj i način spremanja obroka vezanih za dnevne i mjesečne jelovnike u vrtiću. Također ovaj program prati i program kozmičkog i vjerskog odgoja u okviru Montessori pedagogije jer se djeca upoznaju s različitim zemljama, tradicijama, kulturama te ishranom, namirnicama.
Sva su djeca uključena prema svojim sposobnostima (interesima) u aktivnosti.
Dob djeteta je od treće do šeste godine.
Individualni rad:
Individualni rad se posebno prakticira s djecom s poteškoćama u razvoju. Njihov rad
Djelatnici–
Odgojiteljice:
Ivana Miličević, Divna Škaričić, Jelena Matić
bacc. medicinska sestra: Jasmina Tadin
voditelji programa: pedagog: Ligija Krolo; odgojiteljica: Ivana Miličević
Materijalni uvjeti
Centar za vrtlarstvo– lončarice sa sadnicama, cvijeće, mali pribor za obrađivanje lončarica (male grablje, motika), bilješke o razvoju biljaka, sjeme u kutijama,
–Centar za kuhinju (kuhinja, prilagođena djeci i prema HACAP-u) unutar prostora gdje borave djece,
Kućanski aparati: štednjak, hladnjak, perilica za pranje posuđa, sudoper s jednim oknom, stolovi, , ormarić s hranom koja se može svakodnevno koristiti kao što je brašno, ulje, šećer, začini, sjemenke, suho voće, keksi, vaga, plastične jednokratne rukavice
– pribor za pripremanje hrane npr. noževi za guljenje voća i povrća, posude za spremanje namirnica, kuhače, ručni mikser, kalupi za kolače, tepsije, plastični stolnjaci za pripremanje hrane itd.
ODGOJNO – OBRAZOVNI RAD
Program se sastoji:
a) Godišnjeg plana i programa
b) mjesečnih tema iz različitih odgojnih područja
c) opis tjednih i dnevnih aktivnosti
d) odvojeno Program za poticanje pravilne ishrane za djecu s posebnim potrebama
Na temelju godišnjeg plana koji izrađuje pedagog i mjesečnih priprema odgojiteljica (voditelj grupe) se dogovora s kuharicom unaprijed za tjedan za svakodnevne aktivnosti koje mogu biti uključene i koje se provode.
Na Odgojiteljskim vijećima i kroz mjesečne pripreme tj. planove dogovora se o planovima vezano za vrstu namirnice koje će se koristiti kroz Kozmički odgoj, a mogu biti i na jelovniku, posebno kod obrađivanja pojedinih zemalja i osobina tih zemalja npr. Meksiko – kukuruz ili SAD (tikve)
1. SKRB ZA ZDRAVLJE I TJELESNI RAZVOJ
Cilj ovog program je briga o zdravlju i tjelesnom razvoju djeteta, ali polazi od toga da sudjelovanje djece u nabavi, sađenju, obradi namirnica jest ključ psihičkog i fizičkog zdravlja.
Kako je ovaj program upravo i nastao da bi poticao očuvanje zdravlja djece kao i prevenciju negativnih pojava bilo pretilnosti kao i mršavljenja djece s jedne strane a s druge strane da bi se osvijestilo i roditeljima važnost pravilne ishrane, negativne pojave kod konzumiranje previše čokolade, čipsa itd.
Raznolikost hrane, praćenje korištenja sezonskih namirnica kao i lokalnih namirnica je ono što obogaćuje dječja iskustva i što po mnogim ispitivanjima otvara apetiti djeci i koristi im za njihov psiho-fizički razvoj. Djeci je često hrana odbojna jer nemaju usvojen ukus tj. izgrađene predodžbe ukusa tih namirnica. Individualnog upoznavanja s pojedinim namirnicama (pripremanja pojedinih namirnica), poticanja razgovora o njihovoj važnosti, zajedničkom blagovanje hrane za stolom hrane budi radoznalost, otvorenost prema njihovom konzumiranje.
Dio programa o zdravlju djece posebno potiče djecu:
– na usvajanje higijenskih mjera prije konzumiranja svježe hrane
– na upoznavanje o mogućnostima prevencije različitih bolesti kroz pravilnu ishranu
2. Montessori koncepcija unutar ovog programa
Provođenje Montessori metode koja upravo potiče samostalnost u svakodnevnim životnim aktivnostima, a posebno u području vrtlarstva, pripremanje namirnica, kuhanja, pravilnog konzumiranja namirnica došlo je do još veće suradnje između više medicinske sestre i pedagoga kod izrade programa. Tako je nastao jedinstven Put od zdravlja (Prevencija poremećaja ishrane)
Sva Montessori odgojna područja
Teme vezane za tromjesečna razdoblja
Rujan, Listopad Studeni: jesensko razdoblje
-upoznavanje djece s pravilima serviranja, samostalnog doručka, konzumiranja hrane koja je ponuđena bez obzira što je nova, pomaganje mlađoj djeci koja nemaju iskustvo samostalnog služenja s priborom,
– pripremanje zemlje (lončarica za sadnju onih sjemenki i biljaka koje mogu dozrjeti i sazrjeti u razdoblju od dva mjeseca )
– upoznavanje djece s osnovnim namirnicama od kojih se radi ručak, – od kojih se rade kolači
– upoznavanje djece s pojmom jelovnika – na hrvatskom i na stranom jeziku
– podučavanje djece u motoričkim aktivnostima kao čišćenje i guljenje namirnica (guljenje i gratanje krumpira i jabuka,
– podučavanje djece osnovnim higijenskim mjerama za zaštitu zdravlja (korištenje rukavica kod izrade kolača s jajima, pranje ruku prije i poslije dodira s namirnicama.
– konzumiranje svježih namirnica samo preko odgojiteljice
– poticanje razlikovanje okusa kuhane i svježe hrane tj. namirnica
– podučavanje u pripremanju hrane kao što je kakao, bijela kava itd.
– pripremanje užine
– obrađivanje pravljenje kolača za rođendane
– pravljenje voćne salate
– vrstu namirnica vezana za pojedine zemlje
Prosinac- veljača – siječanj – zimsko razdoblje –
– pojam blagovanja- poštivanje tradicije proslave Došašća i Božića.
– upoznavanje djece s proslavama Božića po svijetu
– Biologija- pojam sjemenke koja se nalazi u zemlji
što se događa s biljkama za vrijeme zime, vrste drveća
Pravljenje kolača, marmelade, korištenje začina,
Upoznavanje djece s glavnim okusima- ljuto, kiselo, slatko, slano imenovanje i prepoznavanje okusa
Siječanj- Veljača
– sađenje zelenog povrća za vjerske blagdane kao Uskrs, Veliki četvrtak
Značenje maslinovog ulja
Ožujak- travanj – svibanj- proljeće
Sađenje, sijanje, presađivanje – ubiranje plodova
Povezivanje ovih događaja s događajima vezanih za Uskrs:
– važnost kruha bez kvasca, kruha s kvascem,
– gorki začini
– branje rotkvica, peršina, selena
Ljetno razdoblje – lipanj, srpanj i kolovoz
-branje i donošenje u vrtić ljetnog voća –
Sazrijevanje pšenice,
Ljekovito bilje – lavanda, kadulja, ružmarin, bosiljak itd.
Izrada vrećica prepoznavanja mirisa
Stručno usavršavanje djelatnika
Na razini ustanove, individualno
Na odgojiteljskim vijećima koji se održavaju jednom mjesečno će se posebno odgojitelji (novi djelatnici, pripravnici) upoznavati s ovom koncepcijom te će uz voditelje skupina se podučavati određenim aktivnostima posebno vezano za higijenu i važnost pojedinih namirnica.
Osim toga će se odgojiteljice podučavati aktivnostima kao pravljenje kolača, kuhanje namirnica da bi se osamostalili u ovim aktivnostima te da ih mogu prenositi djeci.
Izrada kuharice za potrebe vrtića. Ona se sastoji od pripreme hrane i pojedinih recepata, kao i naziva i recepta pojedinih namirnica, jela, začina vezanih za zemlje koje se obrađuju po abecednom redu tj. kako se obrađuju pojedina slova na općem nivou, a ne individualno.
Također će pedagog i više medicinska sestra promatrati individualni rad ovih odgojitelja da se utvrdi da li oni provode higijenske mjere.
Suradnja:
– s roditeljima – preko roditeljskih sastanci, radionice
– s nutricistikinjama
– – s liječnicima pedijatrima
– – s Jasminom Tadin, bac. medic. sestra
Financiranje programa: roditelji, sponzori
Literatura:
- Goddard Sally. Uravnoteženi razvoj ( Što sve dječji mozak treba za zdrav razvoj od rođenja do školskih dana; Blythe Sarajevo; Ostvarenje 2004, Donji Vukojevac
- . Greenspan I. Stanley i Wieder Serena: Program emocionalnog poticanja govorno-jezičnog programa;
- Greenspan Stanley I. i Wieder Serena: Djeca s posebnim potrebama – Poticanje intelektualnog i emocionalnog razvoja, 1998, Izdavač : Ostvarenje, Donji Vukojeva
- Dubravka Kocijan-Hercigonja, Gordana Buljan-Flander, Dinka Vučković: Hiperaktivno dijete,, Naklada Slap, godina 2004
- Joel Macht, Moje dijete ne želi jesti, Ostvarenje,2005, Donji Vukojevac
- Maria Montessori, Montessori method, Schoken New York, 1981
- Danijel Stern, Die Lebenserfahrungen des Säuglings, Klett-Cotta, München, 2000