Metoda po Mariji Montessori bazira se na individualnom pristupu djetetu/čovjeku u cilju poticanja procesa samo-oblikovanja ili samo-odgoja (autoeducazione). Procesi samo-oblikovanja doprinose i direktno su vezani za harmonični razvoj čovjeka i njegovo djelovanja na prirodu, svemir.
M. Montessori već u prvim radovima naglašava važnost pripremljenog okruženja. Poticajno okruženje se treba sastojati od didaktičkog materijala osobine kojega ona uvijek iznova ponavlja navodi:
1. izolacija jedne jedine osobine (vještine) u didaktičkom materijalu koji se nudi djetetu;
2. određeni broj materijala, najčešće jedan primjer materijala; polazi od načela preglednosti koje potiče kognitivno strukturiranje podražaja – znanja i harmoniziran razvoj djeteta;
3. materijal izgleda estetski – privlači djecu svojim izgledom, potiče polarizaciju pozornosti, potiče procese razvoja odnosa brige i njege prema okruženju;
4.materijal potiče na spontanu aktivnost;
5. materijal posjeduje kontrolu greške – kontrola greške potiče pažljivije izvođenje vježbi; također upućuje na razvoj samostalnosti djeteta i osjećaja odgovornosti.
Tri osnovna načela metode Marije Montessori:
- pomozi mi da sam to učinim;
- metoda, tj. pristup jednak je prema svima; na istom putu slabi jačaju a jaki se usavršavaju;
- načelo „Nihil est in intellectu, quod non sit prius in sensu“ ili „Ništa nije u čovjekovom umu, što nije ušlo kroz njegova osjetila“, nalazi kod M. Montessori pravu primjenu; cjelokupni materijal predstavlja konkretnu apstrakciju – od hvatanja (rukovanja) pa do shvaćanja je za neke dug, a za neke kratak put;
Svako dijete radi na izgradnji svog „unutrašnjeg reda“, tj. svoje „druge-istinske prirode “. Ono i jedino ono samo može usklađivati svoje unutrašnje potrebe (mogućnosti) s mogućnostima vanjskog svijeta.
Okruženje po načelima metode Marije Montessori
U vrtiću je raspoređen didaktički materijal prema odgojno-obrazovnim područjima:
- Područje iz praktičnog života
- Područje za razvoj osjetila
- Područje za razvoj matematičkih vještina
- Područje za razvoj kulture govora i pisanog jezika
- Područje kozmičkog odgoja
Djeci su svi materijali na dohvatu i odgojitelj im pomaže u vježbama koje ne mogu samostalno odraditi. Ujedno ih upravo to upućuje da se osamostaljuju u ponavljanju vježbi. Didaktički materijal je jedinstven, osim što u pojedinim zemljama postoje tipične situacije ili materijal koji je u duhu tradicije te zemlje pripremljen za samostalni rad i vježbanje.
Pod Aktualnosti naći ćete daleko više članaka i informacije o metodi M. Montessori
za detaljniji program možete se javiti na adresu